Omkring 200 svenska medborgare befinner sig just nu i Uganda och Kongo-Kinshasa, två länder som drabbats av de senaste veckornas omfattande oroligheter och naturkatastrofer. Svenska utrikesdepartementet följer utvecklingen noggrant och arbetar både genom ambassaderna på plats och i direkt kontakt med resenärer och bosatta svenskar i regionen.
Enligt uppgifter från myndigheten handlar det om en blandning av personer som är bosatta permanent, biståndsarbetare samt turister och affärsresenärer. Situationen på marken uppges vara mycket varierande mellan olika områden men säkerhetsläget har försämrats snabbt, särskilt i vissa delar av östra Kongo-Kinshasa.
– Vi har tät kontakt med våra medborgare och uppmanar alla i området att noggrant följa lokala myndigheters rekommendationer och hålla sig informerade, säger UD:s presstalesperson i ett uttalande.
De svenska myndigheterna har samtidigt intensifierat samarbetet med andra europeiska länder för att vid behov samordna evakueringar eller andra trygghetsåtgärder. Flera internationella organisationer har redan rapporterat om avbrott i kommunikationer och transporter, vilket riskerar att försvåra eventuell hjälpinsats.
Utrikesdepartementet avråder sedan tidigare från icke nödvändiga resor till delar av både Uganda och Kongo-Kinshasa, och uppmanar nu alla svenskar som planerar en resa till regionen att noggrant följa situationens utveckling. Målet är att säkerställa att varje svensk medborgare som befinner sig i de drabbade områdena får den hjälp och information som krävs för att kunna fatta trygga beslut i en snabbt föränderlig situation.