**En gymnasieelev i Västra Sverige har lämnat in en anmälan mot sin skola efter att ha tvingats stå halvnaken i en korridor under en lektion. Händelsen inträffade i förra veckan och har väckt starka reaktioner bland både elever och föräldrar.**
Enligt elevens berättelse ska en lärare ha uppmanat honom att ta av sig på överkroppen inför resten av klassen, sedan ha sagt åt honom att vänta i korridoren tills lektionen var slut. Flera elever uppges ha bevittnat händelsen och reagerat på att eleven fick stå i korridoren i bara underkläder i närmare tio minuter, medan förbipasserande elever och personal kunde se.
Elevens vårdnadshavare kontaktade skolledningen samma dag. Enligt dem har skolan hittills inte bett om ursäkt utan beskrivit situationen som ett missförstånd. Familjen har därefter valt att göra en formell anmälan till Skolinspektionen och Barn- och elevombudet.
Skolans rektor bekräftar att en anmälan inkommit men vill inte kommentera detaljerna. ”Vi tar alla uppgifter om kränkande behandling på största allvar och har inlett en intern utredning”, skriver rektorn i ett mejl till redaktionen.
Flera elever vid skolan säger att de känner sig obekväma efter det som inträffat. En elev uppger att tilliten till lärarna har påverkats negativt och att det nu pratas mycket om vad som egentligen hände. Personal på skolan har informerats om att vara särskilt uppmärksamma på hur eleverna mår under utredningen.
Barn- och elevombudet ska nu bedöma om skolan har brutit mot reglerna om trygghet och studiero. Om det visar sig att eleven utsatts för en kränkning kan skolan bli skyldig att betala skadestånd.