**”Helvetet på jorden” – Resmålen du hellre stannar hemma från 2026**
2026 ser ut att bli året då resenärer på allvar började ifrågasätta varför de överhuvudtaget lämnar hemmet. I takt med att sociala medier fortsätter driva på jakten efter “unika upplevelser” ökar också antalet besvikna turister som återvänder hem med mer ångest än semesterbränna. Flera destinationer har redan fått öknamnet “helvetet på jorden”, och bakom de glansiga reklamfilmerna döljer sig rena mardrömsscenarier.
En av årets mest omtalade floppar är det påkostade strandkomplexet i Sydeuropa som lovade “gränslös lyx och total avkoppling”. I verkligheten möttes resenärerna av byggarbetsplatser, stinkande avloppssystem och överbefolkade stränder där solstolar hyrdes ut till priset av en hotellnatt. Flera gäster vittnar om att airconditionen bestod av små bordsfläktar och att restaurangens “lokala delikatesser” serverades i mikrovågsform.
Även i norra Asien har en gång populära naturdestinationer tappat glansen. Massturism kombinerat med miljöförstöring har gjort vandringslederna leriga, vattendragen skräpiga och landsbygdens invånare allt mer fientligt inställda till besökare. “Vi känner oss som oinbjudna gäster på en bortglömd fest”, säger en svensk resenär som valde att avbryta sin resa i förtid.
Det finns också de mer absurt dåliga satsningarna – som det futuristiska “ökenparadiset” i Mellanöstern, där temperaturerna stiger till 50 grader redan i maj och turister hänvisas till att uppleva “utomhusaktiviteter” i luftkonditionerade tält. Flera researrangörer har försökt tysta kritiken, men riskerar nu bojkott efter att bilder på överhettade turister i plastpooler cirkulerat på nätet.
Reseexperter varnar för att 2026 års trend med “extrema upplevelser” kan slå tillbaka. När allt ska vara vildare, exklusivare och mer instagramvänligt, glöms ofta komfort, hållbarhet och mänsklig värme bort. Många rekommenderar istället att investera i kortare, lokala utflykter – sådana som inte slutar i solsting, skuldfälla eller sociala medie-fiasko. För som årets resenärer bittert konstaterar: ibland är det verkliga paradiset bara en kopp kaffe på den egna balkongen.