Daniel fick rätt vård först flera månader senare Admin maj 17, 2026

Daniel fick rätt vård först flera månader senare

Blog

Daniel, 34 år från Norrköping, sökte upprepade gånger vård för svåra bröstsmärtor och yrsel. Trots sina symptom skickades han hem flera gånger med beskedet att det inte fanns något akut. Händelsen har väckt starka reaktioner efter att Daniel senare visat sig lida av en hjärtsjukdom som inte upptäcktes förrän flera månader senare.

En intern granskning av vårdförloppet har nu avslutats. I rapporten konstaterar regionens ansvariga att rutinerna följts korrekt och att ”inga fel har gjorts”. Det beskedet har väckt både förvåning och besvikelse, särskilt hos Daniel själv som berättar att han fortfarande har nedsatt arbetsförmåga och lider av oro kopplad till händelsen.

Enligt regionens medicinska chefsöverläkare gjordes flera undersökningar i enlighet med gällande riktlinjer. Bedömningen då var att symtomen inte tydde på akut hjärtproblem. Samtidigt säger läkare som tagit del av ärendet i efterhand att patientens återkommande besök borde ha lett till en bredare utredning redan i ett tidigt skede.

Patientorganisationer lyfter fallet som ett exempel på ett systemfel snarare än ett enskilt misstag. De menar att vården behöver ge större utrymme till patienternas egen upplevelse, särskilt när symptomen inte stämmer exakt med typiska sjukdomsbilder.

Daniel försöker nu gå vidare men säger att tilliten till vården är svår att få tillbaka. Han vill inte rikta skulden mot enskilda personer, men hoppas att hans upplevelse kan bidra till en diskussion om hur vården bemöter patienter som ”inte passar mallen”.

Regionen meddelar att man trots internrapportens slutsats kommer att se över sina rutiner för återkommande vårdsökande patienter.