Sjuksköterska larmar om ohållbar arbetsmiljö och patientsäkerhet Admin maj 16, 2026

Sjuksköterska larmar om ohållbar arbetsmiljö och patientsäkerhet

Blog

En sjuksköterska har trätt fram och berättar om sina upplevelser från arbetet på en överbelastad avdelning under den senaste tiden. Hon beskriver en vardag präglad av stress, otillräckliga resurser och en växande frustration över hur vårdpersonalens arbete påverkas av brist på personal.

– Man räcker helt enkelt inte till, säger sjuksköterskan. Det finns dagar då man inte hinner sitta ner, knappt dricka vatten, och samtidigt ska man hantera patienternas oro och behov med samma empati som alltid.

Hon berättar att den ökade arbetsbelastningen inte bara påverkar personalens hälsa, utan även patientsäkerheten. Misstag sker lättare när tröttheten tar över, och många kollegor känner dåligt samvete över att inte kunna ge den vård de vill.

– Vi gör allt vi kan, men ibland känns det som att systemet motarbetar oss. Det är inte vårdandets vilja som saknas utan förutsättningarna, säger hon.

Flera anställda har enligt henne försökt framföra sina bekymmer till ledningen, men upplever att svaren ofta handlar om att ”göra det bästa man kan med de resurser som finns”. Den förklaringen räcker inte längre, menar hon, och uttrycker en önskan om att fler ska våga tala öppet om situationen.

– Vi älskar vårt arbete, men för att kunna ta hand om andra måste vi också kunna ta hand om oss själva. Nu behöver något förändras, annars riskerar vi att förlora både erfaren personal och patientsäkerheten.

Hennes vittnesmål speglar en oro som delas av vårdpersonal på många håll i landet, där trycket på sjukvården fortsatt är högt och utslitningen märks allt tydligare.