Föräldrar i Malmö gripna efter barn testat positivt för narkotika Admin maj 15, 2026

Föräldrar i Malmö gripna efter barn testat positivt för narkotika

Blog

Två föräldrar i Malmö har gripits sedan ett litet barn visat tecken på påverkan och sedan testat positivt för narkotika vid ett besök på barnakuten. Händelsen inträffade tidigare i veckan och har väckt starka reaktioner både inom sjukvården och hos socialtjänsten.

Enligt uppgifter ska vårdpersonalen ha slagit larm när barnet uppvisade ovanliga symptom. Efter provtagning kunde läkare konstatera att barnet hade spår av narkotika i kroppen. Polisen kontaktades omgående och en förundersökning inleddes på platsen.

Föräldrarna, som följt med barnet till sjukhuset, greps kort därefter misstänkta för narkotikabrott samt grovt vållande till kroppsskada. Enligt polisens presstalesperson pågår nu flera tekniska och rättsmedicinska analyser för att klarlägga hur barnet har fått i sig substansen. Socialtjänsten har kopplats in och barnet vårdas fortfarande på sjukhus, men ska enligt sjukhuset vara utom livsfara.

Polisen vill i nuläget inte kommentera vilken typ av narkotika det handlar om eller om det finns tidigare anmälningar mot föräldrarna. Utredarna arbetar med att kartlägga familjens situation och om det finns andra barn inblandade. Händelsen väcker frågor kring barns utsatthet i miljöer där droger förekommer och påminner om vikten av tidig upptäckt och samverkan mellan olika myndigheter.