Storbritanniens hårt ansatte premiärminister Keir Starmer lovar nya tag efter Labours fiasko i de senaste region- och kommunalvalen. Medan missnöjet pyr inom det egna partiet och oppositionsledarna kräver förändring, erkänner Starmer att resultaten visar på ett tydligt behov av självrannsakan. Enligt premiärministern måste Labour nu ”lyssna mer, arbeta hårdare och bevisa att vi förtjänar folkets förtroende”.
Valresultaten har skakat Labours självbild som regeringsparti. I flera tidigare starka fästen gick röster till Liberaldemokraterna och Gröna partiet, samtidigt som det konservativa Tories lyckades återta oväntat många platser. För första gången på flera år tappade Labour dessutom kontrollen över några av de symboliskt viktiga kommunstyrelserna i norra England.
Internt pressas Starmer från både höger- och vänsterfalangen inom partiet. Vissa kräver en mer offensiv politik kring ekonomin för att möta väljarnas oro över levnadskostnaderna, medan andra menar att partiet måste återvända till sina socialdemokratiska rötter. Därutöver ifrågasätts Starmers ledarskap för att vara för försiktigt och för avlägset från vardagens problem.
På Downing Street framhåller man dock att premiärministern inte tänker vika sig. Starmer aviserar nu en ombildning av ministerteamet, med syfte att injicera energi och förnyelse i regeringen. Han betonar att fokus måste ligga på ekonomisk tillväxt, förbättringar av sjukvården och stärkta lokalsamhällen. ”Vi kan inte ta något för givet längre”, sade han i en intervju på fredagskvällen. ”Det brittiska folket har talat, och jag har hört dem.”
Om förändringen kommer i tid för att vända den negativa trenden återstår att se. Det politiska klimatet i Storbritannien är skört, och nästa nationella val närmar sig snabbare än många Labourpolitiker helst vill erkänna.