En svensk resenär som nyligen befann sig ombord på expeditionsfartyget MV Hondius, där flera fall av hantavirus har rapporterats, följs nu upp av det regionala smittskyddet. Enligt myndigheterna handlar det om en försiktighetsåtgärd för att tidigt kunna upptäcka eventuella symtom och begränsa risken för vidare smittspridning. Personen ska enligt uppgift må bra och har inte uppvisat några tecken på sjukdom.
MV Hondius hade befunnit sig på en kryssning i polarområdet när flera passagerare insjuknade med ospecifika influensaliknande symtom. Efter laboratorieanalyser kunde det fastställas att det rörde sig om hantavirusinfektioner. Fartyget isolerades tillfälligt för sanering, och alla ombord beordrades att genomgå medicinsk kontroll.
Det regionala smittskyddet har nu kontaktat den berörda svensken för uppföljning och provtagning. Myndigheterna betonar att risken för spridning i Sverige bedöms som mycket liten, men att det är viktigt att agera snabbt vid misstänkta fall. Hantavirus smittar i regel via damm som innehåller avföring från gnagare, och smittan överförs inte mellan människor i normalfallet.
Fallet väcker frågor om säkerhetsrutiner vid expeditionskryssningar i områden där ovanliga virusinfektioner kan förekomma. Folkhälsomyndigheten följer utvecklingen och samarbetar med internationella hälsomyndigheter för att kartlägga smittkällan. Under tiden uppmanas resenärer som vistats på fartyget att vara uppmärksamma på symtom som feber, huvudvärk och andningssvårigheter och att vid behov kontakta vården.