Socialminister Jakob Forssmed (KD) säger att regeringen ”följer utvecklingen noga” kring det pågående utbrottet som under den senaste veckan spridit sig till flera regioner i landet. Enligt Folkhälsomyndigheten har antalet bekräftade fall ökat stadigt, och myndigheterna arbetar nu för att spåra smittkedjor och förhindra vidare spridning.
Forssmed betonade under en pressträff att samordningen mellan stat och regioner är av största vikt i detta skede. Regeringen har haft täta kontakter med både hälso- och sjukvårdens ledning och ansvariga myndigheter. Han framhöll att läget ännu inte kräver några extraordinära åtgärder, men att man är beredd att agera snabbt om smittan skulle öka ytterligare.
– Vi följer utvecklingen noga och våra myndigheter har tydliga rutiner för hur situationer som denna ska hanteras, sade Forssmed.
På flera håll rapporteras nu om ökade belastningar på vårdcentraler och sjukhus, och personal uppmanas att vara särskilt uppmärksamma på symptom. Folkhälsomyndigheten upprepar rekommendationerna om god handhygien, att stanna hemma vid sjukdom och att personer i riskgrupper bör vara extra försiktiga.
Oppositionsföreträdare har under veckan efterlyst tydligare information till allmänheten och en nationell strategi för att säkerställa att vården inte överbelastas. Regeringen menar dock att de befintliga beredskapsplanerna är tillräckliga och att kommunikationen förbättrats jämfört med tidigare kriser.
Läget beskrivs som osäkert men under kontroll. Myndigheterna fortsätter att samla in data dagligen, och nya uppdateringar väntas efter helgen när den senaste statistiken sammanställts.