Två systrar från norra Stockholm har åtalats misstänkta för att ha fungerat som lagerhållare åt ett kriminellt nätverk med kopplingar till flera grova brott. Åklagaren menar att systrarna, som är i 20- respektive 25-årsåldern, ska ha förvarat både vapen, narkotika och kontanter i sin gemensamma lägenhet under flera månaders tid. Enligt åtalet har de medvetet hjälpt gänget att dölja bevis och underlätta den kriminella verksamheten.
Utredningen inleddes i samband med en husrannsakan tidigare i vår, då polisen hittade stora mängder narkotika och ett flertal vapen gömda bakom falska väggar och i möbler. I lägenheten påträffades även dyrbar elektronik och kläder som misstänks vara köpta med brottsvinster. Polisen har under utredningen kunnat koppla fynden till ett gäng som varit aktivt i området under längre tid.
Systrarna nekar till brott och hävdar att de inte haft kännedom om vad som förvarades i bostaden. Deras försvarsadvokater menar att kvinnorna utnyttjats av personer i deras närhet och att de själva levt under hot. Åklagaren å sin sida menar att bevisningen är stark, bland annat genom chattkonversationer, övervakningsbilder och banktransaktioner som visar på ett nära samarbete mellan systrarna och nätverkets nyckelpersoner.
Rättegången väntas pågå i flera dagar och väcker redan stort intresse, både på grund av den ovanliga kopplingen mellan familjeband och organiserad brottslighet och för att den kan bli vägledande i hur domstolar ska bedöma medhjälp till gängrelaterade brott i framtiden. Om systrarna fälls riskerar de fleråriga fängelsestraff.