Arbetare exponerad för giftiga gaser på SSAB-bygge Admin maj 6, 2026

Arbetare exponerad för giftiga gaser på SSAB-bygge

Blog

En man som arbetat vid SSAB:s bygge i Luleå har uppvisat spår av giftiga gaser i blodet efter att ha sökt vård med andningsbesvär tidigare i veckan. Enligt uppgifter från sjukvården inkom mannen till akuten på Sunderby sjukhus efter att ha känt sig yr och fått huvudvärk under arbetspasset. Prover som togs visade förhöjda halter av ämnen som kan kopplas till exponering för industrigaser.

SSAB bekräftar att händelsen inträffat, men att orsaken ännu är oklar. Företaget uppger att man tillsammans med arbetsmiljöverket inlett en utredning för att kartlägga vad som hänt och om någon brist funnits i säkerhetsrutinerna. Enligt SSAB har inga andra anställda rapporterat liknande symtom, men arbetsplatsen ses nu över för att upptäcka eventuella läckage eller fel i ventilationssystemet.

Fackliga företrädare på bygget säger att de länge efterfrågat tydligare rutiner kring hanteringen av kemiska ämnen och gaser. Händelsen väcker därför frågor om arbetsmiljön på platsen och om de skyddsåtgärder som finns verkligen är tillräckliga.

Mannen ska enligt sjukhuset ha stabiliserats och mår efter omständigheterna bra. Han kommer att genomgå ytterligare tester för att utesluta långsiktiga hälsorisker. Utredningen väntas ge svar inom de närmaste veckorna.