Akut krismöte i Madrid efter hantavirusutbrott Admin maj 6, 2026

Akut krismöte i Madrid efter hantavirusutbrott

Blog

Madrid — Ett akut krismöte hölls under morgontimmarna i Madrid sedan hälsomyndigheterna bekräftat flera fall av hantavirusinfektion i norra Spanien. Regeringen sammankallade representanter från hälsodepartementet, regionala myndigheter och forskningsinstitut för att samordna åtgärder mot det snabbt uppblossande utbrottet.

Enligt det spanska hälsoministeriet har ett tiotal personer insjuknat under den senaste veckan, främst i områden där jordbruksarbetare kommit i kontakt med gnagare. Myndigheterna betonar att smittan inte sprids mellan människor, men att risken ökar i miljöer där människor exponeras för damm och material som förorenats av gnagare.

Under mötet beslutades att förstärka smittspårningen, införa utökad övervakning av gnagarpopulationer samt att distribuera skyddsutrustning till jordbruksarbetare. Läkare i de drabbade provinserna uppmanas vara särskilt uppmärksamma på influensaliknande symptom hos patienter.

Forskare från universitetet i Salamanca presenterade preliminära data som tyder på att ovanligt mild vinter och ökad nederbörd bidragit till tillväxten av gnagarpopulationen. Staten överväger nu att begära stöd från EU:s smittskyddsmyndighet, ECDC, för att få hjälp med laboratorieanalys och epidemiologisk kartläggning.

Krisgruppen väntas hålla dagliga avstämningar tills situationen stabiliseras. Under tiden försöker lokala myndigheter lugna allmänheten: risken för den genomsnittliga medborgaren bedöms fortfarande som låg, men försiktighet rekommenderas, särskilt vid arbete i lador, förråd och jordbruksmiljöer.