**Trafikskoleläraren: ”Minst sagt bedrövad”**
Det var en märkbart tagen trafikskolelärare som på torsdagsförmiddagen försökte samla tankarna efter den olycka som inträffade under en körlektion i centrala stan. Händelsen, som väckt starka reaktioner bland både elever och förbipasserande, inträffade när en övningsbil av okänd anledning körde upp på trottoaren och kolliderade med ett staket.
– Jag är minst sagt bedrövad, säger trafikskoleläraren stilla när vi möter honom utanför körskolan. Han berättar att eleven, som bara kört ett fåtal lektioner, blivit chockad men fysiskt klarat sig bra. Händelsen ska nu utredas av såväl trafikskolan som försäkringsbolaget.
Flera vittnen beskriver situationen som dramatisk men snabb. Någon av dem hann ingripa och larma räddningstjänsten, som snabbt var på plats. Polisen bekräftar att ingen person ska ha skadats allvarligt, men att fordonet fick omfattande skador.
– Det viktigaste är att ingen kom till skada, säger läraren. Men som handledare känner man ett ansvar, och efter en sådan händelse ifrågasätter man alltid om man kunde gjort något annorlunda.
Eleven får nu stöd från skolan och erbjuds samtal. Trafikskoleledningen betonar vikten av att utreda händelsen i detalj för att förhindra liknande incidenter i framtiden. Samtidigt säger flera elever att de känner oro men också uppskattar att skolans personal tagit situationen på största allvar.
På parkeringen utanför trafikskolan står den skadade övningsbilen kvar som en påminnelse om vad som hände. För trafikskoleläraren handlar det nu, trots allt, om att försöka återgå till vardagen — men med en oro som lär dröja sig kvar ännu en tid.