Olika perspektiv på monarkin i Norges framtid Admin mars 29, 2026

Olika perspektiv på monarkin i Norges framtid

Blog

Tre personer, tre starka åsikter – men en gemensam nämnare i det norska kungahuset. Diskussionen om monarkins framtid delar folkets röster i alla åldrar och samhällsgrupper.

Först möter vi Anne, 54 år, från Bergen. Hon har alltid haft ett varmt hjärta för kungaparet och menar att de spelar en viktig roll som samlande symbol för landet. Enligt henne representerar de Norge med värdighet, oavsett om det gäller statsbesök, olyckor eller nationella högtider. “De gör ett arbete som inte går att mäta i pengar”, säger hon och ler stolt. “Kungen och drottningen är en del av vår identitet.”

Längre söderut i Stavanger träffar vi Jonas, 31 år, som ser saken helt annorlunda. Han anser att tiden är mogen för att Norge ska bli republik. För honom handlar det inte om ogillande av person, utan om princip. “Det är märkligt att statschefen ska ärva sitt uppdrag. I en modern demokrati borde den posten väljas,” menar han och tillägger att en republik skulle stärka känslan av likhet inför lagen.

Och så finns det Elise, 19 år, från Tromsø – hon tar frågan mer lättsamt men avslöjar ändå något av sin generation. På hennes studentrum står en liten pappersfigur av kungen, mitt bland planscher och kaffekoppar. “Han står där mest på skoj”, säger hon och skrattar. “Men kanske också för att jag tycker han verkar ganska sympatisk. Det är lite ironiskt, men ändå inte.”

Debatten om monarkin tycks därmed spegla en bredare diskussion om vad det innebär att vara norsk i dag – tradition kontra förändring, arv kontra val, symboler mot realpolitik. Bakom alla argument finns en genuin vilja att forma ett samhälle som både hedrar historien och speglar framtiden.