Uppdrag granskning har genom sin senaste serie ”Mormor ska dö” riktat strålkastarljuset mot ett allvarligt problem inom svensk äldreomsorg. Det handlar om felanvändning av mediciner som ursprungligen är avsedda för livets absoluta slutskede, på våra äldreboenden. Larmet kommer från flera håll inom omsorgen, och konsekvenserna för de drabbade äldre är alarmerande.
Gunnar Eckerdal, en överläkare med specialisering i palliativ medicin, uttrycker djup oro över hur dessa felaktigt använda läkemedel påverkar patienterna. Han betonar att istället för att ge lindring, leder medicinerna till att människor plågas ännu mer eller i värsta fall inte får någon lindring alls. Detta problem är både etiskt och medicinskt problematiskt, eftersom syftet med palliativa mediciner är att lindra lidande i livets slutskede, inte att orsaka ytterligare smärta eller obehag för dem i ett tidigare stadium av sin sjukdom eller ålder.
Under onsdagskvällen gavs allmänheten en möjlighet att diskutera och ställa frågor direkt till Uppdrag gransknings journalister, Karin Mattisson och Staffan Florén Sandberg, samt till Eckerdal själv. Chattens diskussioner fokuserade på orsakerna bakom den felaktiga användningen av dessa läkemedel, och vad som måste göras för att säkerställa en mer korrekt och respektfull behandling av våra äldre.
Chattdeltagarna uttryckte sin oro och frustration över systemet, men många var också tacksamma för att problemen uppmärksammades. Det blev tydligt att bristen på kunskap, utbildning och resurser inom äldreomsorgen är några av de faktorer som bidrar till den nuvarande situationen. Ett behov av bättre utbildning och mer omfattande riktlinjer för medicinering i vården av äldre lyftes fram som en nödvändig åtgärd för att skydda de mest sårbara i samhället.
Det är en väckarklocka för både politiker och vårdsektorn att agera och förbättra. Kritiska röster menar att utan omedelbara åtgärder riskeras både livskvalitet och värdighet för de äldre som förlitar sig på samhällets omsorg. Eckerdal, tillsammans med Uppdrag granskning, har genom sitt arbete inte bara avslöjat problemen, utan också påmint om vikten av att sätta människovärdet främst i vårdens alla skeden.