En ung man i övre tonåren har dömts till ungdomstjänst samt att betala skadestånd efter att ha klättrat upp i flera telemaster och filmat händelserna. Händelserna, som utspelade sig under sommaren, väckte uppmärksamhet sedan filmerna började spridas i sociala medier.
Enligt domen rörde det sig om minst två tillfällen då mannen obehörigen tagit sig upp i höga master som används för telekommunikation. Klättringen bedömdes som farlig både för honom själv och för allmänheten, eftersom anläggningarna är viktiga för samhällsviktig infrastruktur.
Åklagaren framhöll under rättegången att mannen utsatt sig för allvarlig risk och orsakat kostnader för säkerhetsinsatser när områden spärrades av. Försvarsadvokaten uppgav att det aldrig funnits någon avsikt att skada egendom eller störa verksamheten, utan att den unge mannen lockats av äventyr och uppmärksamhet i sociala medier.
Tingsrätten konstaterar i domen att gärningen är allvarlig men att den tilltalades unga ålder och brist på tidigare kriminalitet motiverar en ungdomspåföljd. Påföljden bestäms därför till ungdomstjänst, vars omfattning beslutas av frivården. Mannen ska dessutom betala skadestånd till det berörda telebolaget för de kostnader som uppstod i samband med incidenterna.
Efter domstolens beslut uppges mannen ha uttryckt ånger och sagt att han förstått riskerna först i efterhand. Händelsen används nu som exempel i informationskampanjer om säkerhet kring känslig infrastruktur.