Teheran förnekar förhandlingar med USA om kärnenergi Admin mars 25, 2026

Teheran förnekar förhandlingar med USA om kärnenergi

Blog

Teheran förnekar på nytt att några förhandlingar pågår mellan Iran och USA. En talesperson för det iranska utrikesdepartementet uppgav under måndagen att uppgifter om hemliga samtal är grundlösa och syftar till att påverka den inrikespolitiska opinionen i väst. Uttalandet kommer efter att flera internationella medier hänvisat till diplomatiska källor som påstått att samtal om Irans kärnenergiprogram återupptagits i hemlighet.

Enligt den iranska regeringen är landets position oförändrad: några direkta förhandlingar med Washington äger inte rum så länge USA inte visar, som det uttrycks, ”konkreta tecken på att respektera sina åtaganden”. Samtidigt har iranska företrädare påpekat att indirekta kontakter via tredje part inte ska förväxlas med formella samtal.

Analytiker menar att den senaste rundan av förnekanden speglar ett försök att hålla spänningarna under kontroll samtidigt som Iran vill undvika intrycket av eftergifter inför det äldre kärnenergiavtalets framtid. Från amerikansk sida har företrädare varken bekräftat eller dementerat att nya kanaler testas, men betonar att alla diplomatiska steg kräver tydliga iranska åtaganden.

I Teheran framhöll statsmedier att cirkulerande rykten är en del av ett informationskrig där syftet tros vara att påverka regionens säkerhetsbalans. Situationen lämnar många frågetecken kring om parterna, trots de båda sidornas retorik, ändå söker en väg bort från den växande konfrontationen.