En 20-årig man sköts till döds i ett bostadsområde i Örebro på lördagskvällen. Skjutningen inträffade vid 21-tiden och flera samtal kom då in till polisen om höga smällar i området. När polis och ambulanspersonal anlände till platsen påträffades mannen utomhus med allvarliga skottskador. Trots livräddande insatser gick hans liv inte att rädda.
Polisen har spärrat av ett större område för teknisk undersökning och genomför dörrknackning för att samla in vittnesuppgifter. En förundersökning om mord har inletts, men ingen är i nuläget frihetsberövad. Flera patruller, inklusive kriminaltekniker och hundförare, deltog under kvällen i arbetet på platsen.
Under natten hölls även förhör med personer som kan ha gjort iakttagelser kring tidpunkten för händelsen. Polisen uppmanar allmänheten att höra av sig med tips, särskilt om någon sett något avvikande i området före eller efter skotten.
Skjutningen är den senaste i en rad av våldsamma händelser som den senaste tiden skakat staden. Många boende i området uttrycker oro och sorg över utvecklingen. Enligt polisen kommer extra resurser att sättas in för att öka tryggheten i området de kommande dagarna, samtidigt som arbetet med att klarlägga motivet bakom dådet fortsätter.