Det blåser upp till strid om snuset i Norge. Regeringens förslag om att införa en maxgräns på nikotinhalten möts av hård kritik från både tillverkare, återförsäljare och många snusanvändare. Hälsoministeriet menar att åtgärden är nödvändig för att minska beroende och skydda unga från att lockas av produkter med extremt hög nikotinstyrka, men motståndarna varnar för att det istället kan leda till ökad smuggling och en växande svart marknad.
Enligt förslaget skulle snus som överstiger den föreslagna gränsen inte längre få säljas i Norge. Myndigheterna hänvisar till rapporter som pekar på en markant ökning av starkare och ultrastarka produkter, särskilt bland unga vuxna. “Vi ser en oroande utveckling där nikotinhalten stiger samtidigt som marknadsföringen riktas mot yngre. Det är inte hållbart ur ett folkhälsoperspektiv,” säger hälsoministern i ett uttalande.
Från industrins sida hävdas att förslaget är oproportionerligt och hotar en välreglerad marknad. Flera producenter menar att de redan följer strikta regler och att konsumenterna bör få välja själva. En talesperson för en ledande snustillverkare menar att regeringen är ute på djupt vatten: “Det här kommer inte lösa problemet med ungas nikotinbruk. Däremot riskerar man att driva konsumenter till produkter som inte kontrolleras alls.”
Debatten har även fått politisk sprängkraft. Oppositionspartier från både höger och vänster uttrycker tvekan inför förslaget, men av olika skäl. Några menar att staten inte ska lägga sig i individens val, medan andra anser att regeringen borde fokusera mer på information och förebyggande arbete snarare än begränsningar.
I butikerna växer oron bland återförsäljarna. Många fruktar att förändringen kommer slå hårt mot försäljningen, särskilt i gränsområden där norska konsumenter enkelt kan handla snus i Sverige. Samtidigt har hälsoorganisationer och forskare ställt sig bakom förslaget och menar att det är ett nödvändigt steg för att minska framtida nikotinberoende.
När frågan nu går vidare till remissrunda väntas debatten intensifieras. Regeringen har signalerat att man är beredd att justera detaljer, men håller fast vid principen om att nikotinhalten måste begränsas. Frågan om snusets styrka har därmed blivit ännu en symbolfråga i den norska folkhälsopolitiken – en konflikt mellan individens frihet och statens ansvar att begränsa riskerna.