Kronprinsessan Victoria tvingas ställa in sin medverkan vid det pågående belgiska statsbesöket i Norge. Enligt hovets information beror frånvaron på lättare sjukdom, och beslutet togs sent på måndagskvällen efter samråd med läkare. Statsbesöket, som pågår under tre dagar, markerar det första från Belgien till Norge på mer än två decennier och omfattar både officiella program och kulturella inslag.
Även Norges kronprinsessa Mette-Marit uteblir från delar av programmet. Hon har under en längre tid haft hälsoutmaningar som medfört att hon stundtals tvingats avstå från offentliga åtaganden. Hovet meddelar att hon beklagar sin frånvaro men fortsätter att delta i den mån hon orkar via mindre formella möten.
Kungen och drottningen av Belgien välkomnades vid en ceremoni på Slottsplassen, där kronprins Haakon ensam representerade den norska tronföljden. Det kungliga sällskapet fortsatte därefter till Stortinget och senare till Akershus fästning för kransnedläggning. Trots förändringarna i programmet beskriver hovet stämningen som varm och vänskaplig, med fokus på det täta samarbetet mellan de två länderna inom kultur, näringsliv och hållbarhet.
Vid det officiella galamiddagen planeras Haakon att hålla tal å kungafamiljens vägnar. Enligt uppgifter kommer både den svenska och den belgiska sidan att uttrycka sin uppskattning för de starka band som förenar de europeiska monarkierna, även om sällskapet i år blir något annorlunda än planerat.