Det råder full aktivitet utanför butikens disk, där kunder strömmar in med gamla smycken, vigselringar och arvegods i händerna. Företaget har under de senaste veckorna marknadsfört sig aggressivt med löften om rekordhöga priser på guld, en kampanj som snabbt fångat allmänhetens uppmärksamhet. I reklamen framhålls att nu är det bästa tillfället på flera år att sälja, och att seriösa värderingar utförs på plats av erfarna experter.
Men bakom fasaden av välpolerade montrar och guldskimrande affischer finns en annan berättelse. Flera kunder vittnar om att de långt ifrån fått de belopp som utlovats i annonserna. En kvinna berättar att smycken hon värderat till ett visst marknadspris möttes av ett bud som knappt motsvarade hälften. En annan kund beskriver en pressad situation där personalen påstått att värdet snabbt kan sjunka och att det vore dumt att vänta med försäljningen.
Branschföreträdare menar att kraftigt varierande priser inte är ovanligt, särskilt när guldpriset på världsmarknaden svänger. Samtidigt varnar experter för vilseledande marknadsföring som spelar på kunders osäkerhet. Konsumentjurister påpekar att företag måste kunna visa att deras prisuppgifter stämmer och att alla kostnader tydligt framgår.
Företaget själva försvarar sig med att deras erbjudanden alltid baseras på dagsaktuella kurser och kvaliteten på föremålen. De menar att missförstånd kan uppstå när kunder jämför smältvärde med känslomässigt värde, och att deras ambition är att agera transparent.
Trots förklaringarna växer frustrationen bland dem som känner sig lurade. I sociala medier sprids nu berättelser om låga bud och ofullständiga kvitton, och flera kunder överväger att anmäla företaget till Konsumentverket. Diskussionen har därmed gått från en lockande kampanj om högsta guldkurs till en debatt om förtroende, etik och vad som egentligen är ett rättvist pris.