En kvinna i 70-årsåldern som under flera år fått vård för bröst- och levercancer har hamnat i centrum för en intern utredning efter att hon inte fått den uppföljning som utlovats från sitt sjukhus. Kvinnan, som bor i västra Sverige, avslutade sin aktiva behandling under våren men beskriver att hon därefter inte blivit kallad till några återbesök, trots att det enligt vårdplanen skulle ske regelbundet var tredje månad.
När kvinnan själv kontaktade sjukhuset uppger hon att hon möttes av ovisshet och långa väntetider. Hennes anhöriga berättar att de upprepade gånger ringt både mottagningen och vårdcentralen, men att ingen kunnat ge besked om vad som hänt med uppföljningen. Efter att ärendet lyfts till patientnämnden har regionen beslutat att granska rutinerna för hur uppföljning av cancerpatienter sker efter avslutad behandling.
En representant för sjukhuset medger att patienten fallit mellan stolarna på grund av ett systemfel i övergången mellan olika journalsystem. Enligt representanten har felet nu rättats till, och samtliga berörda patienter kontaktas för att boka in nya kontrolltider.
Patientföreningar menar att fallet belyser ett större problem inom cancervården, där bristande samordning mellan olika enheter kan leda till fördröjd diagnos av återfall eller komplikationer. De efterfrågar tydligare ansvarsfördelning och bättre uppföljningsrutiner för äldre patienter med flera diagnoser.
Kvinnan själv berättar att hon nu fått en ny tid för undersökning och att hon hoppas att ingen annan ska hamna i samma situation. Sjukhusledningen har bett om ursäkt och försäkrat att nya rutiner införs för att förhindra liknande misstag.