Ivo granskar havererat journalsystem inom sjukvården Admin januari 15, 2025

Ivo granskar havererat journalsystem inom sjukvården

Blog

Provsvar som inte kom fram och ord som föll bort ur journalerna. Nu ska Ivo granska det havererade införandet av det nya journalsystemet inom hälso- och sjukvården, som på senare tid har lett till ett flertal allvarliga incidenter och väckt stort missnöje bland både vårdpersonal och patienter.

Sedan lanseringen av det nya systemet tidigare i år har det uppdagats problem med hur data hanteras och lagras. Många vårdcentraler och sjukhus har rapporterat om journalanteckningar som saknas eller försvunnit samt provsvar som inte dykt upp i tid, vilket har orsakat förvirring och, i vissa fall, risker för patienters hälsa. Trots att systemet lovades bli mer användarvänligt och effektivt, har det istället inneburit fler arbetsmoment och ökad stress för vårdpersonalen, som kämpat med att försöka tillämpa det i sitt dagliga arbete.

Enligt källor inom vårdsektorn ska införandet av det nya journalsystemet ha präglats av tidsfriststress och bristande utbildning. Många vårdanställda kände sig inte tillräckligt förberedda att börja använda de nya verktygen och har vittnat om otillräcklig support och tekniskt stöd när problemen uppstått. Resultatet har varit en förtroendekris, där personalens frustration samtidigt som patienternas oro tilltagit.

IVO, Inspektionen för vård och omsorg, har meddelat att de nu inleder en granskning för att utreda hur införandet kunde gå så fel och vilka konsekvenser detta haft för vårdkvaliteten. Man avser att gå till botten med hur systemen upphandlades, implementerades och varför bristerna inte uppmärksammades i tid.

IVO:s granskning har fått stöd från flera håll inom sjukvårdssverige. Vårdförbundet välkomnar utredningen och menar att denna situation påverkar deras medlemmars arbetsmiljö och, i slutändan, patienternas säkerhet. Tina Eriksson, talesperson för Vårdförbundet, säger: ”Det är väsentligt att vi förstår vad som gått snett och hur liknande fel kan förhindras i framtiden. Våra medlemmar måste kunna lita på att de verktyg de använder dagligen fungerar.”

Under tiden som IVO fortsätter sin undersökning arbetar ansvariga för det nya systemet intensivt för att åtgärda de mest akuta bristerna. Regionen har lovat att återgå till ett mer stabilt arbetssätt med förbättrat stöd och utbildning för de som använder systemen. Målet är att säkerställa patientsäkerheten och återställa det förtroende som förlorats i processens gång.

Patienternas reaktioner har varit blandade. Vissa uppger att de förstått att problemen kunnat uppstå vid ett så omfattande systembyte, medan andra berättar om sin frustration över det faktum att personliga och viktiga medicinska uppgifter förlorats i processen. Nils Pettersson, en patient vars provsvar aldrig nådde hans läkare innan en rutinoperation, berättar: ”Det är en sak att tekniken kan strula, men när det påverkar någons hälsa är det inte acceptabelt.”

Granskningen förväntas vara omfattande och ta flera månader att slutföra. Under tiden hålls vårdcentraler och sjukhus i stor ovisshet, med hopp om att framtida förbättringar kommer att minska de problem de står inför idag.