ett preliminärt uttalande från den nyzeeländska marinen. Incidenten inträffade under en träningsövning nära Nordöns kust där fartyget, som var i full verksamhet, oväntat styrde ur sin planerade rutt. Enligt uttalandet var besättningen ombord övertygad om att autopiloten hade kopplats ur och att manöverkontrollen var helt manuell, men långsamt började skeppet avvika från den fastställda kursen.
Detaljerade undersökningar som hittills har genomförts visar att en teknisk miss vid omkopplingen från autopilot till manuell styrning bidrog till missförståndet. Instrumentpanelen indikerade att autopiloten var urkopplad, men i själva verket förblev systemet delvis aktivt, vilket resulterade i den felaktiga styrningen. När problemet upptäcktes var det tyvärr för sent att korrigera kursen och flottfartyget grundstötte på en sandbank.
Incidenten har resulterat i en djupgående intern granskning inom flottan för att undersöka hur en sådan teknisk brist kan ha passerat obemärkt och vilka ytterligare säkerhetsåtgärder som behövs för att förhindra liknande situationer i framtiden. Dessutom har samtliga personal ombord beordrats att genomgå ytterligare utbildning i hantering av fartygets styrsystem och krishantering.
Lyckligtvis blev inga besättningsmedlemmar skadade i händelsen, men det redan ålderstigna fartyget betraktas som totalförstört efter att vattnet svämmade över det skadade skrovet och nådde de elektroniska systemen. Räddningsinsatser skickades snabbt till platsen för att säkerställa att all personal kunde evakueras tryggt.
Händelsen har väckt frågor om tillförlitligheten hos fartygens befintliga navigations- och styrsystem samt hur man effektivt kan förbättra kommunikationen mellan människa och maskin inom marinförsvaret. Den nyzeeländska marinen har lovat fullständig transparens i sin utvärdering av incidenten, och äldre system kommer att granskas i ljuset av de preliminära fynden för att säkerställa att ett liknande missöde aldrig inträffar igen.