Bankbedrägerierna har ökat till nya rekordnivåer. Förra året anmäldes 47 000 bedrägerier som skett just genom social manipulation. Det är en ökning från året innan med 36%. Stefan Stråhle är uppvuxen på Lidingö, Rudboda och utredde brott vid Stockholmspolisens bedrägerisektion innan han gick i pension.
-Min erfarenhet från bankbedrägerier är att banker ofta duckar sitt ansvar att ge sina kunder ersättning trots vägledande dom i Högsta domstolen från juni 2022. Det är inte alla som har blivit utsatt för ett bedrägeri som har rätt till ersättning av sin bank, säger Stefan Ståhle.
Med hjälp av social manipulation tar en bedragare kontakt med sitt offer genom telefonsamtal, SMS eller mail och förmår denne att lämna.
-Det är en väldigt stor ökning som vi sett på de senaste 10 åren. I mitt arbete fick jag också se att många brottsoffer nekades ersättning av sin bank, trots att det finns vägledande domar och avgöranden som gav bankkunden rätt till ersättning.
Beroende på hur bedrägeriet har gått till har man enligt Betaltjänstlagen olika stor chans att få tillbaka sina pengar. Reglerna i lagen skiljer på behöriga eller obehöriga uttag men också grad av egen oaktsamhet.
-Om en bedragare lurar till sig exempelvis inloggningsuppgifter som gör att hen får tillgång till kontot och gör en transaktion räknas det som ett obehörigt uttag. Men om bedragaren lurar sitt offer att själv ”trycka på knappen” till exempelvis genom Swish är uttaget att ses som en behörig transaktion.
Hur stor ersättningen då blir beror på graden av egen oaktsamhet. Banken har nämligen en rätt att dra ifrån ett avdrag eller ”självrisk”. Om kunden kan anses agerat oaktsamt har banken rätt till att göra ett avdrag om 400 kr. Om agerandet har varit grovt oaktsamt har banken rätt att dra av 12 000 kr. Det är först när kundens agerande kan anses vara särskilt klandervärt som banken inte har någon skyldighet att ersätta sin kund.
-Det är banken som har bevisbördan att visa att kunden förstod eller misstänkte att det var en bedragare. Det innebär att det i de allra flesta fall är inte frågan om ett särskilt klandervärt agerande. Bankerna presenterade en del bra förslag bl.a. fördröjning av transaktioner och spärr för överföringar till utländska konton. Vi får se om det kommer att ge någon effekt.
Nu har pensionen börjat närma sig för Stefan Ståhle, därför gjorde han verklighet av något han funderat på under senare år. Han startade eget för att hjälpa de som blivit utsatta för bedrägeribrott att få tillbaka sina pengar.
-Att bli av med pengar är hemskt, men ofta är den tragedi som bedragarna lämnar efter sig än värre. Det finns äldre som tappar tilltro helt och misstror allt och alla och isolerar sig. Det vore roligt om jag kunde hjälpa några drabbade att få någon slags upprättelse.